News

“บางกอก มอเตอร์โชว์” ขานรับนโยบายภาครัฐ กระตุ้นผู้บริโภคสนใจรถพลังงานไฟฟ้า ดันยอดจองรถภายในงานทะลุ 33,936 คัน

Edit

“บางกอก มอเตอร์โชว์” ขานรับนโยบายภาครัฐ กระตุ้นผู้บริโภคสนใจรถพลังงานไฟฟ้า
ดันยอดจองรถภายในงานทะลุ 33,936 คัน

งาน “บางกอก อินเตอร์เนชั่นแนล มอเตอร์โชว์ ครั้งที่ 43” ซึ่งจัดขึ้นตั้งแต่วันที่ 23 มีนาคม – 3 เมษายนที่ผ่านมา มียอดจองรถภายในงานรวมทั้งสิ้น 33,936 คัน เติบโตเพิ่มขึ้น 13.6 เปอร์เซ็นต์ จากปีที่ผ่านมา ส่วนหนึ่งมาจากมาตรการณ์ของภาครัฐที่ส่งเสริมรถยนต์ไฟฟ้า โดยให้ส่วนลดมากถึง 150,000 บาท ประกอบกับรถยนต์และรถยนต์จักรยานยนต์รุ่นใหม่ ที่แนะนำในช่วงงานรวมถึงแคมเปญกระตุ้นยอดขายของค่ายรถขณะที่ผู้บริโภคให้ความเชื่อมั่นในมาตราฐานด้านความปลอดภัยของการจัดงานทำให้มีตัวเลขผู้เข้าชมงานสูงถึง 1,578,898 คน

นายจาตุรนต์ โกมลมิศร์ ประธานเจ้าหน้าที่ปฏิบัติการ บริษัท กรังด์ปรีซ์ อินเตอร์เนชั่นแนล จำกัด (มหาชน) ในฐานะรองประธานจัดงาน “บางกอก อินเตอร์เนชั่นแนล มอเตอร์โชว์ ครั้งที่ 43” เปิดเผยว่า “จากการที่ค่ายรถยนต์เริ่มให้ความสำคัญกับรถในกลุ่มพลังงานไฟฟ้ามากยิ่งขึ้นในปัจจุบัน ส่งผลให้ภายในงานครั้งนี้มีการนำเสนอรถพลังงานไฟฟ้ามากถึง 20 รุ่น ประกอบกับภาครัฐเริ่มมีนโยบายในการสนับสนุนอุตสาหกรรมยานยนต์ไฟฟ้า ด้วยการส่งเสริมผ่านการมอบส่วนลดกว่า 150,000 บาท ส่งผลให้ยอดจองรถยนต์ภายในงานมากกว่า 10 เปอร์เซ็นต์ เป็นยอดจองรถพลังงานไฟฟ้า”

“สำหรับการออกนโยบายสนับสนุนของภาครัฐในครั้งนี้ ส่งผลดีต่ออุตสาหกรรมยานยนต์ในประเทศไทย อย่างชัดเจนใน 2 ด้าน ด้านแรก คือ มีส่วนช่วยกระตุ้นผู้บริโภคให้มีความสนใจและมีความต้องการที่จะเป็นเจ้าของเนื่องราคาจำหน่ายที่ถูกลง เข้าถึงผลิตภัณฑ์และเทคโนโลยีใหม่อย่างรถไฟฟ้าได้ง่าย มีความมั่นใจที่อยากจะลองใช้รถประเภทนี้มากขึ้น ส่วนด้านของผู้ผลิตและผู้จำหน่ายรถยนต์การมีมาตรการสนับ สนุนจากภาครัฐที่ชัดเจน ส่งผลให้ค่ายรถยนต์มีความมั่นใจและกระตุ้นให้เกิดการลง ทุนในการทำตลาดรถไฟฟ้าในประเทศไทยมากขึ้น”

ด้วยเหตุนี้ ทั้งการยื่นความประสงค์เข้าร่วมโครงการของภาครัฐจากค่ายรถยนต์ การปรับลดราคาจำหน่ายรถไฟฟ้า รวมถึงการเตรียมความพร้อมในการผลิตรถไฟฟ้าในประเทศ นับเป็นความชัดเจนที่แสดงผ่านทุกฝ่ายว่าเป็นการพัฒนาอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยให้เป็นศูนย์ กลางของรถไฟฟ้าในอาเซียนอีกด้วย
ทั้งนี้รถรถยนต์ไฟฟ้าที่ได้รับความสนใจอย่างมากจากประชาชน คือ รถของ ค่ายเอ็มจี และ เกรท วอลล์ มอเตอร์ ที่ได้ลงนามกับภาครัฐที่ส่งเสริมแคมเปญ และให้ส่วนลดมากถึง 150,000 บาท โดย ค่ายเอ็มจี มีรถอีวี 2 รุ่น คือ เอ็มจี อีพี และเอ็มจี แซดเอส อีวี และ รถจากเกรท วอลล์ มอเตอร์ แบรนด์ โอร่า กู๊ดแคท ที่ประกาศลดราคาขายปลีกลงไป 160,500-161,000 บาท ซึ่งทั้ง 2 ค่ายมียอดจองภายในงานรวมกันมากกว่า 2,000 คัน

นอกจากนี้ ยังมีรถไฟฟ้าจากค่ายญี่ปุ่นและยุโรป ไม่ว่าจะเป็นโตโยต้า เมอร์เซเดส-เบนซ์ บีเอ็มดับเบิ้ลยู และวอลโว่ ที่ได้รับความสนใจจากผู้เข้าชมงานเป็นจำนวนมากเช่นกัน ทำให้ในปีนี้ยอดจองรถยนต์ไฟฟ้าภายในงานเติบโตเพิ่มขึ้นเป็นอย่างมาก

ถึงแม้ว่า ที่ผ่านมาเราต้องเจอผลกระทบจากโควิด-19 ทำให้ยอดจองลดลงจากช่วงปรกติ แต่ด้วยตัวเลขยอดจองในปีนี้มีการเติบโตขึ้นจากปีก่อน จึงเชื่อว่ากำลังซื้อของคนไทยที่อยากได้รถยนต์คันใหม่ไม่ได้หายไป แต่รอเวลาที่เหมาะสม เมื่อมีแคมเปญและโปรโมชั่นของค่ายรถที่น่าสนใจและช่วยให้ทุกคนเป็นเจ้าของรถคันใหม่ได้ง่ายขึ้น ผู้บริโภคก็สามารถเลือกรถที่เหมาะสมกับความต้องการได้

โดยสิ่งที่ตอกย้ำพฤติกรรมของผู้บริโภคว่าให้การตอบรับกับรถ ยนต์รุ่นใหม่ที่เปิดตัวและรับจองภายในงานมอเตอร์โชว์เป็นครั้งแรกได้อย่างชัดเจน คือ แบรนด์น้องใหม่อย่าง เกรท วอลล์ มอเตอร์ ซึ่งเข้าร่วมงานบางกอก มอเตอร์โชว์ เป็นปีที่ 2 และเริ่มเปิดรับจองรถยนต์ภายในงานเป็นครั้งแรก ก็สามารถสร้างยอดจองจากรถยนต์รถพลังงานไฟฟ้าทั้ง 3 รุ่น เฉพาะในงานได้มากถึง 1,520 คัน

สำหรับปริมาณยอดจองรถใหม่ภายในงานมีปริมาณอยู่ที่ 31,896 คัน เพิ่มขึ้นจากปีที่ผ่านมาประมาณ 14.4 เปอร์เซ็นต์ ซึ่งบริษัทที่ทำยอดจองสูงสุดภายในงาน ได้แก่

อันดับ 1 โตโยต้า ยอดจองรวม 5,128 คัน
อันดับ 2 ฮอนด้า ยอดจองรวม 3,019 คัน
อันดับ 3 มาสด้า ยอดจองรวม 2,906 คัน
อันดับ 4 อีซูซุ ยอดจองรวม 2,594 คัน
อันดับ 5 มิตซูบิชิ ยอดจองรวม 2,553 คัน
อันดับ 6 เอ็มจี ยอดจองรวม 2,324 คัน
อันดับ 7 ซูซูกิ ยอดจองรวม 2,204 คัน
อันดับ 8 เมอร์เซเดส-เบนซ์ ยอดจองรวม 2,102 คัน
อันดับ 9 ฟอร์ด ยอดจองรวม 1,797 คัน
อันดับ 10 นิสสัน ยอดจองรวม 1,620 คัน

สำหรับปริมาณยอดจองรถจักรยานยนต์ภายในงานมีปริมาณอยู่ที่ 2,040 คัน เพิ่มขึ้นจากปีที่ผ่านมาประมาณ 2 เปอร์เซ็นต์ ซึ่งบริษัทที่ทำยอดจองสูงสุดภายในงาน ได้แก่

อันดับ 1 ยามาฮ่า ยอดจองรวม 939 คัน
อันดับ 2 ฮาเลย์ เดวิดสัน ยอดจองรวม 305 คัน
อันดับ 3 คาวาซากิ ยอดจองรวม 252 คัน
อันดับ 4 รอยัล เอนฟิลด์ ยอดจองรวม 193 คัน
อันดับ 5 ซูซูกิ ยอดจองรวม 182 คัน

สำหรับงาน “บางกอก อินเตอร์เนชั่นแนล มอเตอร์โชว์ ครั้งที่ 44” จะมีขึ้นระหว่างวันที่ 22 มีนาคม – 2 เมษายน 2566 โดยวันที่ 20 มีนาคม เป็นรอบ VIP ส่วนวันสื่อมวลชน กำหนดจะมีขึ้นวันที่ 21 มีนาคม 2566 ณ อิมแพค ชาเลนเจอร์ 1-3 เมืองทองธานี

หมายเหตุ : ทางบริษัท ไทยฮอนด้า แมนูแฟคเจอริ่ง จำกัด ผู้ผลิตและจำหน่ายรถจักรยานยนต์ฮอนด้า ไม่ประสงค์แจ้งยอดจองภายในงาน

Edit

“Bangkok International Motor Show” responds to the government policy
Encouraging the consumers on the Electric Vehicles
Pushing the number of vehicle reservations in the event to exceed 33,936 cars

At the 43rd Bangkok International Motor Show, which is held from March 23 to April 3, there are 33,936 car reservations — a 13.6 percent increase from last year, at the event. This is partially due to the government measures to promote electric vehicles by providing a discount of up to 150,000 baht, together with the new car and motorcycle models introduced during the event, which comes with a campaign to stimulate sales from the car companies. While consumers are confident in the safety standards of the event, resulting in a high number of visitors at 1,578,898 people.

Mr. Jaturont Komolmis, the Chief Operating Officer of Grand Prix International Public Company Limited, as the Vice Chairman of the 43rd Bangkok International Motor Show organizer, revealed that “In regard to the automobile companies have started to focus more on electric vehicles, up to 20 electric vehicle models are exhibited within this year event. In addition, the government has started a policy to support the electric vehicle industry with a promotion through a discount of more than 150,000 baht, resulting in more than 10 percent of car reservations at the event being electric car reservations.”

“For this issuance of government support policies, it obviously has a positive effect on Thai automotive industry in two aspects. The first aspect is to help stimulate consumers’ interest and desire to own due to lower selling prices, easy access to new products and technologies like electric cars, and more confidence to try this type of car. In the aspect of the manufacturers and car dealers, there are distinctly government support measures. As a result, the automakers have more confidence and courage in the investment in the electric vehicle market in Thailand.”

For this reason, the submission of the proposal to join the government’s project from the car company, the price reduction of electric vehicles, and the preparation for the production of electric cars in the country, have clearly shown through all parties that this is the development of the Thai automotive industry to be the center of the electric vehicle in ASEAN as well.

The electric cars that receive a lot of attention from the public are from MG and Great Wall Motor. Both companies have signed with the government to promote campaigns and offer discounts of up to 150,000 baht. MG comes with 2 EV models — MG EP and MG ZS EV. As for the Ora Good Cat from Great Wall Motors, the model comes with the promotion to reduce the retail price by around 160,500-161,000 Baht. Both companies have a total reservation of more than 2,000 cars within the event.

There are also electric vehicles from Japanese and European brands, such as Toyota, Mercedes-Benz, BMW, and Volvo. All receive a lot of attention from the visitors as well. This year, the number of electric car reservations at the event has grown exponentially.

In the past, we have faced the impact of COVID-19 causing the reservation amount to decrease from the normal range, however, with the higher number of reservations this year, it is believed that the purchasing power of Thai people who want a new car has not disappeared but wait for the right time. When there are interesting campaigns and promotions for vehicles making it easier to own a new car, the consumers can then choose a vehicle that suits their needs.

The factor that clearly reinforces the consumers’ behavior of responding to the new models being launched and taking reservations at the event for the first time is the number of reservations from Great Wall Motor. Great Wall Motor joins the Bangkok International Motor Show for the second time this year, but it is their first time accepting the vehicle reservation at the event. However, Great Wall Motor was able to generate reservations within the event from all 3 electric car models at up to 1,520 vehicles. 

The number of new car reservations at the event is 31,896 units, an increase of about 14.4 percent from the previous year. The companies that made the highest bookings at the event were:

No. 1 Toyota total reservations of 5,128 units
No. 2 Honda  total reservations of 3,019 units
No. 3 Mazda total reservations of 2,906 units
No. 4 Isuzu total reservations of 2,594 units
No. 5 Mitsubishi total reservations of 2,553 units
No. 6 MG total reservations of 2,324 units
No. 7 Suzuki total reservations of 2,204 units
No. 8 Mercedes-Benz total reservations of 2,102 units
No. 9 Ford total reservations of 1,797 units
No. 10 Nissan total reservations of 1,620 units

The number of motorcycle reservations at the event is 2,040 units, an increase of about 2 percent from the previous year. The companies that made the highest bookings at the event were:

No. 1 Yamaha total reservations of 939 units
No. 2 Harley-Davidson total reservations of 305 units
No. 3 Kawasaki total reservations of 252 units
No. 4 Royal Enfield total reservations of 193 units
No. 5 Suzuki total reservations of 182 units

“The 44th Bangkok International Motor Show” will be held from March 22 to April 2, 2023, which March 20 is a VIP Day. The Press Day is scheduled to be held on March 21, 2023, at IMPACT Challenger 1-3, Muang Thong Thani.

Remark: Thai Honda Manufacturing Co., Ltd., the manufacturer and distributor of Honda motorcycles wishes to not inform the reservation amount at the event.

Scroll to Top